hellenopreis.reismee.nl

Dag 3 Borgarness - Fagrilunder

Gisteren zijn we langs het frord gereden en nu gaan we door de tunnel onder het fjord. Dit is een aparte ervaring want deze tunnel gaat behoorlijke stijl naar beneden en uiteindelijk weer naar boven over 5,8 km.

Almannagja is een heel lange kloof in Thingvellir National Park. Het ligt op de breuklijn van de Euraziatische plaat en de Amerikaanse. Door tectonische bewegingen schuiven de continenten jaarlijks 1-2 cm uit elkaar en zakt hij een halve cm verder de diepte in. We lopen een klein stukje de kloof in.

Tegenover deze kloof ligt het Hrafnagja observation deck. We staan bij een 7,7 lange canyon en zijn nu op de westelijke grens van de Europesche plaat.

Iets verderop op de Golden Circle ligt Kerid krater. Deze is 3000 jaar geleden ontstaan door een vulkaan uitbarsting hij is 170 - 270 meter breed en 55 meter diep. Je kunt er omheen lopen maar dat doen we niet.

Als we onze weg vervolgen komen we bij de Geysir en Strokkur geiser uit. Ze liggen in een zeer actief geothermisch gebied. De Strokkur geiseris het meest bijzonder, hij barst ongeveer elke 5 minuten uit. Het is moeilijk om hem met een foto te vangen want hij spuit maar een keer.

Het sluitstuk van de dag is de enorme Gullfoss waterval (gouden waterval). Deze waterval staat al lang op mijn bucket list. Het water valt in 2 trappen 32 meter naar beneden in een kloof. Dit is de grootste waterval die ik tot nu toe gezien heb, en dat zijn er veel. We bezoeken eerst het onderste deel en bekijken vervolgens de waterval van bovenaf. In het onderste deel stuift het water enorm waardoor je wel een beetje nat wordt. We zien een regenboog die veroorzaakt wordt door het stuifwater en de zon.

Om half 6 komen we in blue hotel Fagrilunder aan. Er is een restaurant tegenover het hotel, die helaas geen plaats meer heeft. We bestellen een pizza en eten deze in onze kamer op. Het was weer een leuke dag met een temperatuuur rond de 20 graden.

Dag2 Keflvik - Borgarnes

We hebben prima geslapen en genoten van een heerlijk ontbijt. Ons eeste doel is de fjord Hvaljordur, waar we aan de rechterkant langsrijden. We komen langs mooie uitzichtpunten. Ook rijden we onverwacht langs een kleine waterval de Laxafos, waar gevist wordt. We lunchen bij een van de zeldzame hotels langs onze route. Zalmforel, heerlijk. De forellen blijken hier veel groter te zijn dan in andere landen.

We vervolgen onze weg over een onverharde weg, waar we een auto met een lekke band tegenkomen,naar Deildartunguver. Qua volume is dit het grootste hetewaterbronnen gebied van Europa. Wij zien maar een klein stukje ervan en dit valt erg tegen.

Verder op onze weg komen we bij Hraunfossar waterval. Het zijn veel watervallen over ongeveer 3 km op een rijtje. Het zijn lavawatervallen. Vanonder een lavaveld komen ze in de rivier terecht. Een prachtig gezicht.

We lopen naar de Barnafoss waterval. Ze noemen dit de kinderwaterval. Een volksverhaal zegt dat 2 ondeugende kinderen in de rivier zijn verdronken, waarna hun moeder eigenhandig de natuurlijke brug heeft afgebroken. Het water dringt zich door een kloof en je ziet de resten van een natuurlijkebrug.

Onderweg naar ons hotel in Borgarnes komen we heel veel schapen en paarden tegen. De IJslandse paarden mogen het eiland niet afomdat ze gevoelig zijn voor ziektes. Gaan ze toch weg om te racen dan mogen ze niet meer terugkomen. Ik sprak met een Duitse mevrouw die thuis een rijschool heeft die mij vertelde dat ze zelfs hun eigen rijkleding niet mee mogen nemen. Tegen 5 uur komen we aan in ons hotel B59 in Bogarness. Dit is een wat grotere plaats.

Het was vandaag tussen 14 en 17 graden. Heerlijk weertje.

Dag 1 Aankomst IJsland

We landen een kwartier later dan gepland op de luchthaven van Keflavik. Het is 11 graden en regenachtig. Koffers opgehaald en toen op weg naar de shuttlebus die ons naar Geysir carrental zou brengen. Maar helaas deze bussen rijden alleen tot 18.00 uur wij zijn pas om 19.15 geland. Volgens de routeplanner is het 9 minuten lopen. Ik vond het vervelend maar uiteindelijk viel het wel mee. Bij de carrental was niemand aanwezig. Dus wat nu. Er bleek een selfservice te zijn maar wij hadden geen code gekregen. Gelukkig stond er een noodnummer bij en zijn we daarna goed geholpen. Het was toen nog 10 minuten naar hotel Keflavik in Keflavik rijden. onderweg naar ons hotel had ik nog niet het gevoel ahh wat mooi is het hier. De eerste indruk is een somber en saai, vlak landschap.

aken

Weekend in Aken

Het was erg regenachtig

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!