hellenopreis.reismee.nl

Dag 7 Reykjavik

Om 10 uur rijden we naar het prachtige Harpa congrescentrum. Het concertgebouw is niet alleen bijzonder vanwege de moderne architectuur, het is ook het duurste gebouw van heel IJsland. In totaal heeft de bouw van het gebouw ruim 120 miljoen euro gekost. Het glazen gebouw heeft dankzij het opvallende ontwerp al verschillende prijzen en awards gewonnen. Zo heeft het gebouw in 2013 onder andere de Mies van der Rohe – prijs voor eigentijdse architectuur ontvangen welke uitgereikt wordt door de Europese Unie.

Licht, kleur en natuurverschijnselen vormden de uitgangspunten van de architecten en de vormgeving van het gebouw. Het resultaat is een modern glazen gebouw dat een echte eyecatcher is die je gezien moet hebben tijdens je bezoek aan Reykjavik.

FlyOver IJsland is gewelding. We nemen plaats in uw stoel en genieten van het gevoel door de lucht te vliegen terwijl er een opwindende reis door het land vertrekt over bergen, door kloven en zeeen.

Perlan is een uniek gebouw, niet alleen in IJsland maar voor heel de wereld. Het gebouw welke stamt uit 1988 bestaat uit zes tanks met in het midden een 26 meter hoge glazen koepel. Vijf van de zes tanks van Perlan bevatten verwarmd water voor de stad Reykjavik welke door middel van geothermie verwarmd worden. De zesde tank is omgebouwd tot het Perlan Museum waar je op reis gaat door de unieke landschappen en natuurverschijnselen van IJsland.

Het Perlan Museum is gebouwd bovenop de Oskjuhlid heuvel waardoor je vanuit Perlan een mooi panoramisch uitzicht hebt over de stad en de omgeving van Reykjavik. In het museum kun je onder andere alles leren over de natuurwonderen van IJsland en kun je door middel van baanbrekende technologie de kracht en schoonheid van gletsjers ervaren. Het Museum omvat namelijk een heuse namaak gletsjer gemaakt van 350 ton ijs en sneeuw en 100 meter lang in een ruimte waar het continue min 10 graden is. De gletsjer is zo gebouwd dat je hem ook van binnen kunt bewonderen. Natuurlijk leer je hier ook alles over de vitale rol van deze gigantische ijsblokken en de vele ecosystemen die ze in stand houden.

In het Perlan Museum gaan we allereerst naar de interessante noorderlicht film. Ook de korte lavashow is interessant om te zien. Ze laten de uitbarsting zien van 2008. Deze vond 30 km van Reykjavik plaats. De lavastroom ging gelukkig heel langzaam zodat het niet in de stad terecht gekoem is.

We eten een heerlijk broodje in een winkelcentrum waarna we naar de moderne Hallgrimskerk bezoeken.