hellenopreis.reismee.nl

Aosta

Aosta, de hoofdstad van de regio Valle d’Aosta, wordt ook wel het ‘Rome van de Alpen’ genoemd, vanwege de vele herinneringen aan de Romeinse tijd die nog in de stad te bewonderen zijn.

Al in het jaar 25 voor Christus verovert keizer Augustus de stad, die op een strategische plek in de Alpen ligt, op de kruising van twee wegen die door de bergen naar Bergintrum (Bourg-Saint-Maurice in Frankrijk) en Octodurus (Martigny in Zwitserland) lopen.

Augustus doopte deze nieuwe Romeinse stad Augusta Praetoria Salassorum, dat later werd afgekort tot Aosta. Erwin neemt je mee langs een aantal van de mooiste bezienswaardigheden van Aosta.

De room katholieke kathedraal Santa Maria Assunda is gebouwd in de 4e eeuw en herbouwd in de 11e eeuw. De kathedraal heeft een Romeinse uitstraling met een prachtig voorportaal. In de kathedraal zien we een aantal mooie kapellen, fresco’s en een crypte.

Naast de kathedraal ligt het criptoportico, onderdeel van het vroegere forum. Het moet een enorm complex zijn geweest.Decriptoportico omslooteen heilige ruimte met twee tempels. Binnen tref je een dubbele gang met tongewelf met stevige pijlers. Een groot deel van de oorspronkelijk ruimte is nu toegankelijk en geeft een indruk over hoe groot het geweest moet zijn.

Langs het forum, waar niet veel meer van over is lopen we naar het Theatro Romano. Hier zijn nog veel brokstukken te zien. Voor nog een deel intact deel van de achterwand van het theater. Aan de andere kant daarvan vind je nog wat zitplaatsen in een rondding.

Na de lunch wandelen we door de oude Porta Pretoria naar de San d,orso kerk en de ernaast liggende kloostergang. In de kerk zien we veel verschillende kleuren marmer. Er zijn veel fresco’s bewaard gebleven. Het klooster heeft een mooie kloostergang. Iedere marmeren pilaar is afgewerkt met een versiering.