hellenopreis.reismee.nl

Dag 8 Reykjavik - Keflavik

De laatste dag van onze vakantie in IJsland. We vliegen pas om 20.00 dus tijd genoeg om nog een rondje over het schiereiland Reykjanis te maken. Ons eerste doel is de lavagrot Raufarholshellir. De prijs is 45 euro pp. en we moeten nog 1 uur wachten. Wij vinden dat vreselijk duur en besluiten verder te rijden.

Onze volgende stop is Krysuvik (Seltun) met actief geothermische warme bronnen. Doordat het gebied midden in het breukgebied van de Midden-Atlantische Rug ligt is dit hete bronnengebied het meest actieve geothermische gebied van IJsland. Dat het gebied erg actief is kreeg de wereld in 2021 te zien toen de vulkaan Fagradalsfjall uitbarste. De uitbarsting van deze vulkaan duurde maanden en doordat de vulkaan steeds kleine hoeveelheden lava uitspuwde was de vulkaan vanaf een afstand veilig te bewonderen. Dagenlang stonden er dan ook duizenden mensen te kijken naar de uitbarsting op enkele honderden meters van de vulkaan.

Eindelijk zie ik wat ik verwachtte van IJsland, een prachig gekleurd landschap met fumarollen, modderpoelen en heetwaterbronnen.

We rijden verder naar Brimketill lave rock pool. Onderweg zien we al veel zwarte lavarotsen, een heel ander gebied opeens. vanaf het uitzichtplatform heb je een mooi uitzicht op de golven die op de rotsen botsen. Er ligt een poel omgeven door zwarte rotsen, die lijkt op een zwembadje. Je kunt er echter niet in zwemmen want de stroming is te sterk.

Gunnuhver hot springs is weer zo’n groot geothermisch reservoir. Een enorm groote stoomwolk stijgt op uit de aarde en hier vind je Ijslands grootste modderpoel. Als we door de stoomwolk lopen wordt je een beetje nat en verdwijn je er geheel in. De hotspring bestaat voor 100% uit zeewater met uitzicht op de Gunnuhver vulkaan.

Dit natuurlijke wonder is vernoemd naar de geest Gunna. Volgens de legende terroriseerde deze geest de hele boel, totdat een priester haar gevangen zette in de kokend hete modderbrei. Gunnuhver doet tevens dienst als krachtcentrale. Uit het bijbehorende kunstmatig aangelegde meertje wordt ook zout gewonnen. Gunnuhver is deels ontstaan na de aardbeving in 1967 en is het jonkie onder de hete bronnen.

Onderweg naar het vliegveld rijden we langs de kust en stuiten toevallig in Hafnir op Bridge between continents. De loopbrug ligt op de scheiding van Euraziatische en Noord Amerikaanse tektonische platen. Hier liggen de continenten Noord-Amerika en Europa. De 2 platen schuiven ongeveer 2 cm per jaar uit elkaar. Hierdoor is er een kloof van 15 meter breed ontstaan.
Langs de kust rijden we naar het vliegveld langs pitoreske huisjes en kerkjes, waarna we onze auto inleveren. Helaas heeft het vliegtuig 1 uur vertraging en komen we pas om 2 uur in de nacht aan.