hellenopreis.reismee.nl

Dag2 Keflvik - Borgarnes

We hebben prima geslapen en genoten van een heerlijk ontbijt. Ons eeste doel is de fjord Hvaljordur, waar we aan de rechterkant langsrijden. We komen langs mooie uitzichtpunten. Ook rijden we onverwacht langs een kleine waterval de Laxafos, waar gevist wordt. We lunchen bij een van de zeldzame hotels langs onze route. Zalmforel, heerlijk. De forellen blijken hier veel groter te zijn dan in andere landen.

We vervolgen onze weg over een onverharde weg, waar we een auto met een lekke band tegenkomen,naar Deildartunguver. Qua volume is dit het grootste hetewaterbronnen gebied van Europa. Wij zien maar een klein stukje ervan en dit valt erg tegen.

Verder op onze weg komen we bij Hraunfossar waterval. Het zijn veel watervallen over ongeveer 3 km op een rijtje. Het zijn lavawatervallen. Vanonder een lavaveld komen ze in de rivier terecht. Een prachtig gezicht.

We lopen naar de Barnafoss waterval. Ze noemen dit de kinderwaterval. Een volksverhaal zegt dat 2 ondeugende kinderen in de rivier zijn verdronken, waarna hun moeder eigenhandig de natuurlijke brug heeft afgebroken. Het water dringt zich door een kloof en je ziet de resten van een natuurlijkebrug.

Onderweg naar ons hotel in Borgarnes komen we heel veel schapen en paarden tegen. De IJslandse paarden mogen het eiland niet afomdat ze gevoelig zijn voor ziektes. Gaan ze toch weg om te racen dan mogen ze niet meer terugkomen. Ik sprak met een Duitse mevrouw die thuis een rijschool heeft die mij vertelde dat ze zelfs hun eigen rijkleding niet mee mogen nemen. Tegen 5 uur komen we aan in ons hotel B59 in Bogarness. Dit is een wat grotere plaats.

Het was vandaag tussen 14 en 17 graden. Heerlijk weertje.