hellenopreis.reismee.nl

Dag 3 Borgarness - Fagrilunder

Gisteren zijn we langs het frord gereden en nu gaan we door de tunnel onder het fjord. Dit is een aparte ervaring want deze tunnel gaat behoorlijke stijl naar beneden en uiteindelijk weer naar boven over 5,8 km.

Almannagja is een heel lange kloof in Thingvellir National Park. Het ligt op de breuklijn van de Euraziatische plaat en de Amerikaanse. Door tectonische bewegingen schuiven de continenten jaarlijks 1-2 cm uit elkaar en zakt hij een halve cm verder de diepte in. We lopen een klein stukje de kloof in.

Tegenover deze kloof ligt het Hrafnagja observation deck. We staan bij een 7,7 lange canyon en zijn nu op de westelijke grens van de Europesche plaat.

Iets verderop op de Golden Circle ligt Kerid krater. Deze is 3000 jaar geleden ontstaan door een vulkaan uitbarsting hij is 170 - 270 meter breed en 55 meter diep. Je kunt er omheen lopen maar dat doen we niet.

Als we onze weg vervolgen komen we bij de Geysir en Strokkur geiser uit. Ze liggen in een zeer actief geothermisch gebied. De Strokkur geiseris het meest bijzonder, hij barst ongeveer elke 5 minuten uit. Het is moeilijk om hem met een foto te vangen want hij spuit maar een keer.

Het sluitstuk van de dag is de enorme Gullfoss waterval (gouden waterval). Deze waterval staat al lang op mijn bucket list. Het water valt in 2 trappen 32 meter naar beneden in een kloof. Dit is de grootste waterval die ik tot nu toe gezien heb, en dat zijn er veel. We bezoeken eerst het onderste deel en bekijken vervolgens de waterval van bovenaf. In het onderste deel stuift het water enorm waardoor je wel een beetje nat wordt. We zien een regenboog die veroorzaakt wordt door het stuifwater en de zon.

Om half 6 komen we in blue hotel Fagrilunder aan. Er is een restaurant tegenover het hotel, die helaas geen plaats meer heeft. We bestellen een pizza en eten deze in onze kamer op. Het was weer een leuke dag met een temperatuuur rond de 20 graden.