hellenopreis.reismee.nl

Dag 5 Gletsjermeer Jokusarlon

Vlak bij ons hotel op weg naar het gletsjermeer Jokusarlon komen we langs prachtige lupinevelden.

Eén van de grootste natuurwonderen van IJsland is zonder twijfel het Jökulsárlón ijsmeer in het zuidoosten van het land. Het gletsjermeer van Jökulsárlón, welke ook wel bekend staat als de Jökulsárlón glacier lagoon, ligt aan de Vatnajökull gletsjer en direct aan het zwarte zandstrand van Diamond Beach aan de Atlantische Oceaan.

Het meer staat bekend als het grootste gletsjermeer van de wereld en is misschien wel één van de meest fotogenieke plekken van heel IJsland. Dit is te danken aan de vele drijvende ijsschotsen en ijsbergen in combinatie met de gletsjer op de achtergrond en het unieke blauwe water. Sommige glimmende ijsbergen zijn helderblauw, andere zijn wit, groen of grijs en zwart door vulkanisch gruis. Nergens anders in IJsland kun je enorme ijsschotsen van zo dichtbij bewonderen als hier waardoor deze plek haast iets magisch heeft.

In het hotel hadden we gehoord dat er weinig blokken ijs lagen maar voor ons was het een geweldig gezicht.

Diamond beach ligt aan de andere kant van de baai. Daar horen veel ijsblokken op het zwarte strand te liggen die eruit zien als diamanten. Dat viel tegen. Een hoop gesjouw door het zand om er te komen. Wel was leuk dat we onderweg allemaal drijvende ijsschotsen naar zee langs zagen komen van het gletsjermeer

Naast dit gletsjermeer ligt nog eenkleiner gletsjermeer, maar ook wederom heel mooi om te zien.

Op de terugweg hebben we in Hof een van de laatste turfkerkjes bezocht met ernaast een begraafplaats. De graven doen bizar aan. Ze zijn opgebouwd uit zand en steen.

Tot slot hebben we vlak bij ons hotel de grootste gletsjer van IJsland bezocht, de Svinafelsjokull. Prachtig gekleurd met lavasteen er tussendoor.