hellenopreis.reismee.nl

Dag 4 Fragilandur - Skaftafell

De Seljalandfoss is een enorme 65 m hoge waterval waar je achterlangs kunt lopen. Via een via een stenen pad en door de modder, komen we achter de waterval. Je wordt drijfnat door het opspattende water. Sommige mensen gaan express in een straal van de waterval staan. Het was een avontuurlijke ervaring. Naast deze waterval liggen er nog enkele.

We rijden verder naar de Skogafoss waterval die weer groter is. De waterval is uniek omdat hij door 2 gletsjers gevoed wordt. De Eyjafjallajokull en Myrdalsjokull. Hier zie je continue regenbogen komen door het opspattende water. Je kunt via een pad van 350 treden naar boven lopen, maar daar wagen we ons niet aan.

Onderweg rijden we langs de niet geplande Solheimajökull gletsjer. Het is een eindje lopen maar zeker de moeite waard. Het was er prachtig. Eerst kom je allemaal schotsen in een meer tegen en aan het eind zie je de gletsjer. Er zijn veel mensen met helmpjes en gletjer stokken en schoenen. Door de gletsjer straalt de lavasteen, een apart gezicht.

Als laatste bezoeken we de Fradragljurur kloof. We rijden tot boven de kloof langs een weggetje die alleen met de 4x4 te bereiken is. De kloof is 2 km lang en 100 meter diep. Aan het eind of wellicht het begin van de kloof bevindt zich een waterval die alleen vanaf hier te zien is. Er zijn vele mooie uitzichtpunten.

Als we naar ons hotel rijden komen we door een prachtig maanlanschap gevormd door lavasteen. Ons hotel heeft een mooie ligging onderaan een gletjser. Tegen de helling ligt een enorm lupine landschap.